zondag 22 januari 2012

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
   Met de Hendrika Celina door het Saonedal naar de Vogezen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
DEEL 6  :  Van Fontenoy le Chateau  naar Epinal op het Canal de Vosges.
De H.C. in Epinal.
FONTENOY – HAUTMOUGEY Zaterdag 16 Juli zonnig weer 24 C
Vandaag deden we 6 sluizen en gingen om 09.00 er weer vandoor na een twee weken in Fontenoy te hebben gebivakkeerd. De eerste sluis: Amont Fonteny nr 34 werd om 09.16 gepasseerd. Het was verder een rustige reis in een erg mooie omgeving. De sluizen 33 t/m 29 werden tussen 09.35 en 11.08 genomen en reeds om 11.10 meerden we vlak achter sluis” Pont de Coney “  af aan een mooie 20 m lange steiger. Hadden onderweg 1 tegenligger (motorbootje) . Later bij de ligplaats nog twee motorboten en een luxe motor.
De afmeerplaats is omgeven door een grote picknickplaats met water. Hautmougey ligt op ca 1 km afstand en Bains les Bains aan de andere kant op ca 3 km.  Dit plaatsje biedt alle commercie.
 HAUTMOUGEY/Bains les Bains Zondag/ maandag  17/18  juli. Buiig , Zwaar bewolkt 22C
Er passeren 4 motorboten dalwaarts. Verder heel rusig op de PickNick plaats.
 Een zware depressie boven de Noordzee houdt een groot gebied in haar greep. Er is overal veel wind. Ook bij ons is het minimaal Bft 3. Blijven voorlopig nog maar even liggen. Varen in de regen met een open kuip is ook geen pretje. Er passeert in de loop van de ochtend een lege peniche (NL) opwaarts. Later nog een drietal motorboten.
HAUTMOUGEY – FORGES d'UZEMAIN Dinsdag 19 juli Zwaar bewolkt en  lichte regenbuien Ca 20 C .  Vandaag 11 km  en 10 sluizen.
Vertrokken om 09.05 naar de eerste sluis met een zwaar bewolkte lucht met kans op een buitje om vandaag 11km af te leggen en 10 sluizen te passeren. Bovendien nog één van de weinige draaibruggen in Frankrijk.  Dan heb je nog eens wat te doen zullen we maar zeggen.  Sluis "Basse Jean Melin" of te wel Hautmougey nr 28 werd gesast om 09.43.
In een zeer bosrijke omgeving voeren we rustig verder en passeerden voor 11.15 nog een viertal sluizen. Voor de enige draaibrug werden we geconfronteerd met een elektra storing zodat de brug niet werkte. Gelukkig voor ons was deze vlak na het afmeren al weer verholpen. We moesten een drietal tegenliggers voor laten gaan, welke aan de andere kant van de brug lagen te wachten. Passeerden de brug om 11.37. Vlak na de brug zien we  nog een goede afmeerplaats in La Forge de Thunimont . Echter foeilelijk door een grote vervallen fabriek.
Na de brug namen we nog een viertal sluizen en wel : Usine de Thunimont( 23),Thunimont(22),Pont Tremblant(21),Coney (20) en de laatste voor vandaag : Charmois L'Orgueileux om 13.30. Hoe verzinnen ze al die namen ... Vlak voor sluis Uzemain (18) meerden we af in een grote zwaaikom en een goede wallekant met veel ringen en bolders. Helaas geen water of elektra.
Een Nederlandse Spits wringt zich in de sluis
In de loop van de middag stapten we weer op de fiets om de auto op te halen. Het weer was tamelijk wisselvallig, zwaar bewolkt en onderweg een enkel buitje en wat spatjes. We hadden geluk dus.
Vandaag gelijk maar weer wat verder  en deden  nog even  3 km  en 3 sluizen
Het weer klaarde in de loop van de dag zienderogen op en we vertrokken om 15.10 naar Méloménil. We hadden 's morgens het één en ander verkend en gezien dat er zowel in Girancourt als in Méloménil een goede afmeer mogelijkheid was.
Passeerden om 15.28 sluis Uzemain, om 15.45 sluis Rablangotte en om 1648 de laatste sluis voor vandaag : sluis Melomenil . Meerden direct achter de sluis af .
Er passeerden vandaag totaal ca 4 boten en er meerde er één af in Uzemain .Het blijft dus betrekkelijk rustig vinden wij.
Donderdag was het weer zeer buiig. We bleven dus lekker liggen.
Er passeerden een drietal boten in de stromende regen. Zij wel. Hadden zeker een beter weerbericht gehoord dan wij. Gingen de auto wegbrengen naar Girancourt, maar werden helaas op de fietstocht terug overvallen door een paar pittige buien.
MÉLOMÉNIL – GIRANCOURT Vrijdag 22 juli Afwisselend bewolkt met een paar kleine buitjes. 25 C .Vandaag weer het betere werk: 14 sluizen en 11 km.
De lucht zag er betrekkelijk goed uit, later vielen er onderweg toch nog een paar kleine buitjes.
Vertrokken om 08.54 naar de eerste sluisen sasten om 09.14. De tweede sluis gaf echter een oponthoud van bijna een half uur doordat de lichten op dubbel rood stonden.
We belden en na een half uurtje daagde er een sluiswachter op. De sluizen Thielouze en Brenne Cote werden voor 10.31 genomen. De sluizen 12 t/m 9 zijn vol automatisch. En werden voor 11.09 gedaan. Hierna volgen de sluizen 8 t/m 3 welke nog handmatig bediend werden , maar op dit moment worden omgebouwd tot automatische sluizen. Gereed eind 2011 is de verwachting. We waren er om 12.40 doorheen. Er werd tussen de middag tot onze verbazing doorgewerkt.
De laatste sluis voor vandaag sluis nr 2 : Girancourt werd gepasseerd om 13.20 . We meerden direct na de sluis af om 13.28 aan een 200 m lange kade van Girancourt. Op de rechteroever.
Girancourt
Hoorden vlak na aankomst van een passerende Spits uit NL( peniche) dat de sluizen 21 t/m 31 ( Thaon –Charmes)voor onbepaalde tijd gestremd zijn. We zijn benieuwd hoe lang dat gaat duren.
 ( Later bleek dit bijna 6 weken te worden )
Samen met de peniche kwam dan ook ineens een tamelijk groot aantal boten voorbij. Zeker 8 stuks. Bij de laatste sluis van vandaag hadden we ook al een waartschuwing door gekregen over een langdurige stremming van een tegemoetkomende motorjacht uit NL. Zo zie je maar hoe plannen hier snel kunnen veranderen. We gaan maandag naar Epinal en zien dan wel verder. Wellicht krijgen wij daar meer informatie
GIRANCOURT za/zondag 22/23-7-'11.Zwaar bewolkt regelmatig een bui Ca 18-20 C .
Blijven nog even liggen. We hebben nog tijd zat en het is nog niet duidelijk wanneer de stremming tussen sluis 21 en 31 wordt opgeheven. We willen maandag naar Epinal .
Gingen zondagmorgen even in Epinal kijken. Het is er tamelijk druk, maar we kunnen er gemakkelijk bij. De Moezel is nu duidelijk weer aan het stromen. Het watertekort lijkt voorlopig van de baan. Nu de defecte sluis bij Charmes nog !
Girancourt de haven
GIRANCOURT – EPINAL 24/8 Zwaar bewolkt met een enkele opklaring en een paar lichte buitjes. Temp. Ca 20 C
Gingen weer op weg om voorlopig in deze zomer aan ons laatste stukje naar Epinal te beginnen. Het zijn 15 sluizen over een afstand van  19 km en nog even een  aquaduct in het toevoerkanaal naar Epinal. .
Vertrokken om 08.55 naar de laatste sluis “Montant “: nr 1 ( Trusey) en om 09.15 gesast.
Vervolgden onze weg over het hoogste kanaalpand van deze reis, op 361 mtr. hoogte. De bief was eerst erg nauw, niet meer dan ca 10 meter tussen veel groen en hoge muren van wel soms 20 mtr. . De bergwanden zijn nog enkele tientallen meters hoger. Imponerend. Dat wel.
Zijkanaal naar Epinal
Het ging echter lekker vlot . De lengte van deze bief is 11 km en we arriveerden om 11.38 bij de sluizentrap van Golbey. Deze bestaat uit 14 sluizen over een afstand van nog geen 3 km. Gelukkig voor ons dalwaarts, met slechts een tweetal tegenliggers, welke net uit een sluis waren gekomen. Het ging lekker vlot. We liepen echter een flinke deuk op in de boeg aan stuurboord omdat de dwarsstroom niet goed werd ingeschat en we tegen een sluismuur voeren. Jammer.

Haven van Epinal.

Sjaak Anders     jan 2012

naar STARTPAGINA( Varen in Frankrijk)
naar HAVENSenafmeerplekken voor meer Informatie.
Voorde andere delen: zie rechterkolom