zaterdag 21 januari 2012

Met de H.C.door het SAONEDAL IN 2011 DEEL 4





XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXx
      Met de Tjalk Hendrika Celina door het Saonedal naar de Vogezen 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 4      :   Van Gray naar Corre over de Petit Saone 
De H.C. op de saone
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Alle sluizen zijn automatisch en moeten worden bediend met een draaistok boven het water en een blauwe hefstang in de kolk. De laatste sluis voor vandaag wordt echter bediend door een sluiswachter, welke ook het verkeer regelt naar en van de tunnel direct na de laatste sluis voor vandaag.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Echter sluis Savoyeux , het is niet voor niets sluis nr 13, gooit roet in ons vaarschema.
De tunnel van Savoyeux
Een gesprongen drukolieslang voor de bediening van de deuren veroorzaakt een vertraging van bijna een uur. Om 16.10 worden we geschut en om 16.25 verlaten we deze sluis om 5 minuten later de nauwe toegang van ca 800 m naar de tunnel in te varen. De tunnel zelf , meet 643 m lang en wordt de “tunnel van Savoyeux” genoemd. Men heeft een klein kwartiertje nodig om er door te varen.
Voor ons is een betrekkelijk makkelijke tunnel. We hebben er wel meer gehad van deze afmeting en het is  een goedgebouwde tunnel.  

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx       xxxxxxxxxxx  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxx
De tunnel wordt met lichten geregeld door de sluiswachter , welke de hulp van een camera heeft voor de andere kant. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
We meren direct na de tunnel af om 17.02 en houden het voor gezien voor vandaag. De lucht is ook gaan betrekken en we verwachten snel regen. 
SAVOYEUX - SLUIS DE GARDE DE CHANTES ( pk 341) wo 8 juni 
Geheel overdekte lucht 19 C. Het is duidelijk een stuk minder goed weer. Dat waren we de laatste tijd beter gewend. Vandaag iets minder km's dan gisteren , slechts 21 km , en maar  met 5 sluizen. 
Vertrokken om 09.53 . Er stond na alle regen vannacht , duidelijk meer stroom op de rivier en door sommige kanalen waar de “ écluse de garde” nog open stond. De écluse de garde de Cubry les Soing welke wij om ca 10.30 bereikten was dan ook al gesloten. Dat betekende een extra sluis voor vandaag. De laatste sluis voor vandaag ( Chantes/Rupt) passeerden we om 14.47 .
Hoewel we bij Soing op de rivier nog een mooie aanlegsteiger zagen, voeren we toch door om deze week de nodige km's te maken. We willen begin juli in onze zomer ligplaats Epinal aankomen .
We meerden om 15.05 af direct bij de "Portes de Garde van Chantes"  pk 341.
Verhaalden een uurtje later ca 30 m naar voren omdat we duidelijk op een plaats lagen, waar het verboden was om af te meren. Zagen de borden in het metershoge gras/riet niet tijdens het afmeren.
Kwamen vandaag een zestal huurboten tegen. Verder geen luxe motors. Het weer was er niet naar. Toen we waren afgemeerd, passeerde er nog een lege peniche . Af en toe zie er toch nog éentje.
CHANTES (port de garde) – SCEY SUR SAONE 9 juni
Het weer wordt weer iets beter met lichte  opklaringen en 20 C. Vandaag varen we maar  6 km, door 2 sluizen  en weer een tunnel.
Vertrokken van onze plek vlak voor de barrage bij Chantes om 09.00. Na een vrij groot eiland aan de goede kant te hebben gepasseerd, passeerden we de brug van Rupt/Chantes en voeren vrij vlot de eerste sluis in vandaag: Sluis Rupt sur Saone nr 8 . Handmatig bediend door een sluiswachter welke ook de tunnel bewaakt. Voeren de sluis om 09.10 uit en na ca één km voeren om 09.53 de tunnel van Albin in.
Tunnel van Albin
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx             xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Deze is 681 m lang. De aanloop van ca 500 meter heeft een verradelijk scherpe bocht. Om 10.05 voeren we er weer uit. Vlot gedaan en zonder de muren te raken. De tunnel is ca 6 m breed , ca 4 m hoog en is goed verlicht. Doordat de tunnel recht is gebouwd ziet men bij het invaren direct de uitgang. Wel zo gemakkelijk.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx              xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Celina vond het deze keer minder eng en bleef zo maar buiten. Passeerde om 10.29 de laatste sluis voor vandaag: Ecluse nr 7 Scey sur Saône .
Meerden om 10.42 af aan de publieke vlonder van ca 18 m. aan de ingang van de haven.
Verder wordt de haven beheerd door “Locaboat” . Er liggen een viertal steigers met vingers. Al met al een lekkere vlotte reis. Het dorp ligt op ca 1 km. Celina  uiteraard direct naar de bakker want wij zijn echte stokbrood liefhebbers. 
Scey sur saone – Port sur Saone zaterdag 11 juni half bewolkt. 20 C
Het is mooi weer en we verlaten de haven van Scey om 08.43. Hebben direct een 90 gr bocht om de brug onderdoor te gaan. Het lukt m b v de boegschroef uitstekend. De rivier is weer bijna stroomloos. De omgeving wordt nu steeds weidser met meer akkers. Passeren om 09.34 sluis nr. 6 : Chemilly  met  slechts een verval van 70 cm. Komt in deze streek niet veel voor. Meestal bedraagt het verval ca 3 meter. Komen twee tegenliggers tegen. De volgende en laatste sluis voor vandaag : " Port sur Saône" nr 5 wordt genomen om 10.28 . Meerden af om 10.48 langs een lange kade van ca 150 m. met veel bolders. Helaas geen stroom/water.
We liggen praktisch in het centrum, dus alle winkels lekker vlakbij. Blijven de zondag liggen om deze te vieren zoals ze zeggen bij de Ned. Koopvaardij.    
De barrage bij  Scey 
Port sur Saone – Baulay
 Maandag 13 juni .  Het is helaas weer zwaar bewolkt, maar wel  25 C 
We  varen vandaag  14 km  en doen slechts 1 sluis. Een gemakkelijke dag dus. 
Vertrokken om 07.55 als één van de eersten uit Port sur Saône. Vlak ervoor was er een klein motorjachtje vertrokken. Onderweg nog één meeligger bij de sluis. En één tegenligger toen wijj om 11.48 afmeerden in Baulay aan een gammele steiger van ca 25 m. Er is wel water. Bij aankomst bij de eerste en enige sluis voor vandaag: Conflandey( nr 4 ) bleek deze geblokkerd te zijn. Dubbel rood dus. De sluis is dubbel rood gaan staan na het verlaten van de sluis door een huurboot voor ons. Later bleek een stuk hout tussen de sluisdeur te zitten. Er kwam na 3 kwartier een sluiswachter uit Montureux om de zaak te klaren. Sasten in deze sluis om 10.18 en vervolgden onze vaart . Vlak na het afmeren kregen we een grote peniche , de “En Route” uit Doetinchem langszij.Deze had hulp nodig bij het afbreken van zijn stuurhut. De volgende bruggen waren voor deze spits te laag. Dus verder sturen zonder bescherming tegen zon en regen. Net als wij dus. 
Baulay - Jussey Dinsdag 14 juni  
De voormiddag  weer  met brede opklaringen en de namiddag een enkele bui, temperatuur weer lekker en wel 27 C
12 Km  voor de boeg vandaag  met slechts weer 1 sluis. 
Vertrokken om 08.43 na de auto bij de jachthaven te hebben geparkeerd en Celina naar de bakker was geweest. Passeerden om 09.26 zonder problemen sluis nr 3 : Montureux . De rivier wordt nu toch wel flink smaller en is hier en daar nauwelijks 50 meter breed. Flink bochtenwerk is ons deel.
Kwamen drie tegenliggers tegen, waaronder een luxe motor uit UK “Mon Rève”. Meerden om 11.05 af aan een houten steiger bij een gesloten camping. In Jussey.
Het is er ondiep en de wereld lijkt hier verlaten. De camping is dan ook verlaten en afgesloten. 
De Saone bij Beaulay 
Jussey- Corre woensdag 15 juni 
Opklaringen en  wel droog bij  28 C.  Vandaag slechts 12 km , maar wel 3 sluizen
Brachten eerst vanmorgen de auto naar Corre , vlak bij onze bestemming voor vandaag.
Gooiden 10.45 de trossen los. Zaten echter aan de grond, doordat het water ca 15 cm was gezakt gedurende de nacht. We kwamen echter vrij snel weer vlot en vertrokken naar de eerste sluis. We hadden pech, want er was ons net een huurboot voor. Sasten door  sluis Cendrecourt om 11.28.
Het was verder weer rustig op de rivier op een drietal huurboten na. Later ook nog een tweetal motorboten. De laatste sluis op de rivier nr 1 ( Ormoy) pakten we om 13.15 na eerst nog even een paar huurboten te hebben voor laten gaan.
 (We liggen liever alleen in de sluis met onze 25 ton  als we omhoog (montant) moeten in de sluis, zeker als het verval bijna 4 mtr bedraagt )
Om 14.30 werd de eerste sluis van Canal de L'Est Sud , Corre, nr 46, genomen. Hier kregen we een afstandsbediening , welke de komende 45 sluizen moeten openen voor de komende tijd en nog verder naar Toul..
Meerden af in de haven van Corre om 14.59, na eerst nog even verhaald te hebben om de komende dagen weer lekker luxe stroom en water te hebben..
Corre 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
De rivier is meestal heel rustig en de weinige sluizen bieden leuke afstanden om ongestoord lekkere stukken te varen. De omgeving biedt vele vergezichten over licht glooiende heuvels. De beroepsscheepvaart valt te verwaarlozen. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
naar STARTPAGINA van varen in Frankrijk. 
Informatie over de havens: HAVENS en afmeerplekken IN FRANKRIJK
Voor de andere delen van reis 2011: zie RECHTERKOLOM. 



Sjaak Anders.   jan 2012. 
                                   xxxxxxxxxxxxxxxx





  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten