<META NAME="keywords" CONTENT="met onze tjalk Hendrika Celina door het Saonedal naar de Vogezen in 2011,Varen,Tjalk,Hendriuka Celina,saonedal,Vogezen,canal de Vosges,PetitSaone,Pontd'Ouche,Dijon,Auxonne,Corre,Epinal,Richardmenil,Frankrijksluis,sluizen,écl use">
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
MET ONZE TJALK HENDRIKA CELINA DOOR HET SAONEDAL naar de VOGEZEN
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ALGEMEEN
Bemanning : Celina en Sjaak Anders.
Schip
: deTjalk Hendrika Celina L
20.0 B 4.00 D 0.50 (0.85 HAK)
Bouwjaar
1914
Trajecten
1. Van Pont d Ouche naar Dijon Canal de Bourgogne
2. Van Dijon naar Saint Jean de Losne Canal de Bourgogne
3. Van Saint Jean de Losne naar Gray Le petit Saone
4. Van Gray naar Corre Le petit Saone
5. Van Corre naar Fontenoy le Chateau Canal de Vosges.
6. Van Fontenoy le Chateau naar Epinal Canal de Vosges
7. EPINAL Zijkanaal Vosges
8. Van Epinal naar Richardmenil. Canal de Vosges.
9. Retour van Richardmenil naar Epinal canal de Vosges.
Trajecten
1. Van Pont d Ouche naar Dijon Canal de Bourgogne
2. Van Dijon naar Saint Jean de Losne Canal de Bourgogne
3. Van Saint Jean de Losne naar Gray Le petit Saone
4. Van Gray naar Corre Le petit Saone
5. Van Corre naar Fontenoy le Chateau Canal de Vosges.
6. Van Fontenoy le Chateau naar Epinal Canal de Vosges
7. EPINAL Zijkanaal Vosges
8. Van Epinal naar Richardmenil. Canal de Vosges.
9. Retour van Richardmenil naar Epinal canal de Vosges.
DEEL 1 Van
Pont 'd Ouche over het kanaal van Bourgondie naar Dijon
Pont d'Ouche 2 APRIL 2011 Goed weer ca 20 C (Haven : Chez Bryony)
Pont d'Ouche 2 APRIL 2011 Goed weer ca 20 C (Haven : Chez Bryony)
Wij
arriveerden laat in de avond vanuit Portugal en vonden het schip weer
terug zoals we haar verlaten hadden. Weliswaar zwaar bevuild door de
bladeren en takken uit de bomen op de kant. Dus weer genoeg werk om
schoon te maken.
We
zijn nu met z'n tweeën , want onze trouwe hond , een Welsh
Springer , genaamd Belle, is er helaas niet meer bij. We missen haar erg,
want het was een echte scheepshond, welke zich aan elke verandering
kon aanpassen en elke kade en steiger als haar eigen domein
beschouwde en ons waarschuwde als er andere mensen in de buurt van de boot kwamen. .
Het
dal van de Ouche is weer prachtig groen en de wilde bloemen zijn
overal te zien, in tegenstelling tot het najaar toen de bladeren al
begonnen te vallen toen we weg gingen
Pont d'Ouche Eerste week april 2011 Goed
weer met veel opklaringen Temp 18-21 C
De
eerste week werd dan ook gebruikt om het schip schoon te maken en de
accu s op te laden. Het is duidelijk dat een aantal accu s, welke nu
ongeveer 7-10 jaar oud zijn vervangen moeten worden. Deze zullen we
vanwege de kostprijs in Nederland aanschaffen , omdat we er toch
op bezoek moeten.
Pont d Óuche Tweede week april 2011 Lekker weer met veel opklaringen
in Nederland. Bezochten het ziekenhuis voor de halfjaarlijkse
kontrole, onze kinderen/kleinkinderen en vrienden/familie.
Proviandeerden verf, accu,s en andere benodigheden voor ons schip en
begonnen ons geestelijk klaar te maken voor de reis van dit jaar.
Pont d Óuche 17 APRIL 2011 ,zondag ,erg mooi weer en wel 23 C.
Arriveerden
om 1800 weer op ons schip . Sloten stroom en TV aan.
De
komende dagen wordt het schip verder in gereedheid gebracht voor de
komende reis. Testen de boegschroef, deze doet het weer uitstekend op
de nieuwe accu,s. Planten een nieuwe partij geraniums in de bakken
op ons schip. Hopen hiermee de komende zomer er weer fleurig uit te
zien. Varen met veel bloeiende planten op het bovendek is een
gewoonte welke op veel luxe motors te zien is. De Fransen vinden het
prachtig omdat zij ook zeer veel planten in tuinen en op balkons
houden. Ook veel gemeentes doen daar naar hartelust aan mee door zeer
veel bloembakken te plaatsen.
Pont d'Ouche 18 – 30 APRIL 2011
In deze periode hielden we ons bezig met verder onderhoud aan ons schip . We zien de eerste hotelschepen en een enkele passant voorbij komen.
De haven ligt goed vol en moeten dan ook een keer verhalen om een ander schip de ruimte te geven om te kunnen vertrekken.
De haven van Pont d'Ouche |
Zondag 1
mei is zonovergoten met een enkel wolkje. 25 C. We gaan gezellig kip eten
bij Bryony. Het was opmerkelijk goed. Geen verkeer op het water
omdat alle sluizen gesloten zijn vanwege de nationale feestdag:
1mei. Nog wat tjetwerkzaamheden aan het voordek. Celina laat
haar haar knippen door vriendin Ineke. Lukt nog goed ook.
Betaalden onze
eindrekening bij Bryony. We hopen morgenochtendte vertrekken.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
CANAL DE BOURGOGNE
Dit
kanaal is 242 km lang en er liggen 189 sluizen. 113 Stuks van de tunnel van
Pouilly (La Voute de Pouilly) naar de Yonne en 76 stuks van de tunnel
naar de Saône bij St Jean de Losne.
Het
kanaal voert dwars door de Bourgogne en men ervaart er prachtige
vergezichten met groene glooiende heuvels. Men vindt er veel kleine
kuddes vee, meestal niet groter dan 10 stuks.
Het
kanaal kan bevaren worden door schepen met de “Pechinet”
afmetingen, te weten , 38,5 m lang en 5 m breed. De diepte is
officieel 1,80 m, maar dit wordt na Dijon richting tunnel
nauwelijks gehaald. Diepte 1.60 is dichter bij de waarheid.
De max snelheid op dit kanaal bedraagt 6 km/uur.
De max snelheid op dit kanaal bedraagt 6 km/uur.
De
sluizen zijn gesloten tussen 12.00 en 13.00. Meestal beginnen de
sluiswachters om ca 09.00 en stoppen in de zomer om ca 18.00. De "éclusiers" reizen meestal ca 5 sluizen mee, afhankelijk van de
afstand.
Er
varen een 6 tal hotelschepen tussen Dijon en de tunnel. Deze hebben
voorrang.
Voor
de tunnel , welke met toevoerkanalen ca 5 km lang is, maar zelf 3333
m , heeft afwijkende tijden en regels welke men krijgt bij de
eerste sluis voor de tunnel aan beide zijden.
Op
1 mei, 14 July, 15 augustus en 1 november is het kanaal gesloten. In
de winter is er nauwelijks meer te varen door de vele chomages ( = tijdelijke sluitingen ) .
Men
moet de sluiswachters goed informeren over je vertrek, anders kan men
voor grote verrassingen komen te staan.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Pont d'Ouche – La Forge
Maandag 2 mei; wederom zonnig weder. Legden 7 km af en passeerden 6 sluizen en één aquaduct. In de Namiddag kregen we te maken met zware onweersbuien en dat is niet zo leuk in een open kuip , maar om 1700 werd het weer droog .
Maandag 2 mei; wederom zonnig weder. Legden 7 km af en passeerden 6 sluizen en één aquaduct. In de Namiddag kregen we te maken met zware onweersbuien en dat is niet zo leuk in een open kuip , maar om 1700 werd het weer droog .
Dal van de Ouche |
La Forge - Gissey sur Ouche.
Dinsdag 3 mei. Licht bew. 25 C. Bft 3. Vandaag legden we een km minder af, maar passeerden weer 7 sluizen .
Dinsdag 3 mei. Licht bew. 25 C. Bft 3. Vandaag legden we een km minder af, maar passeerden weer 7 sluizen .
Het dal van de Ouche presenteert zich weer met haar prachtige schoonheid. Het is dan ook genieten geblazen. Ook voor onze passagiers
Gissey sur Ouche – Fleurey sur Ouche
5 mei zonnig weer Tl 25 Tw 18 Bft. 2
5 mei zonnig weer Tl 25 Tw 18 Bft. 2
Vandaag 11 km met 9 sluizen
Vertrokken wederom
met onze passagiers Ineke en Dick om 09.27. Sasten door 6 sluizen
voor 12.00, waaronder sluis 35 met de welluidende naam : “Champagne
“. Lunchtijd in Pont de Pany. Veel bochtenwerk en schitterende
vergezichten. Vertrokken om 12.40 weer voor de laatste drie sluizen
vandaag : Chassagne , Morcoeuil en Potet ( 41) . Meerden om 14.05 af
in Fleurey sur Ouche even ten oosten van de brug. Een voor ons
bekende afmeerplek.
Het deel tussen
Pont d'Ouche en Pont Pany behoort volgens velen tot één van de
mooiste stukken in Frankrijk om te varen. Het dal van de Ouche toont zich hiet met
al haar pracht in alle facetten.
Het is adembenemend
om herten op de hellingen voorbiij te zien komen.
Velars : Skaten en fietsen |
Fleurey sur Oucheelars sur Ouche
6 mei Zonnig weer 25 C Tw 18 C
6 mei Zonnig weer 25 C Tw 18 C
Vandaag maar 4 km en 4 sluizen . Dit mede in verband dat onze gasflessen leeg zijn en wij in Velars voor de deur van een supermarkt kunnen afmeren en dus op korte afstand de gasflessen kunnen wisselen. Verhaalden het schip om 09.30 naar de sluis om 500 ltr water te
bunkeren. Passeerden om 10.21 de eerste sluis voor vandaag (Fleurey),
vervolgens Creux Suzon om 10.50, Combe de Fain om 11.14 en de
laatste sluis voor vandaag : Velars om 11.40. Meerden om 11.45 af
in Velars ten oosten van de sluis voor de deur van een supermarkt.
Leuke drukte van fietsers, wandelaars en skaters. Gelokt door het mooie weer en het weekend.
Velars sur Ouche - Plombières (
bij Lac Kir pk 209) zon 28 C 9 mei 2011
De volgende 7 km met 7 sluizen voeren ons naar Lac Kir. Een groot vrijetijds gebied met parken en een meer met veel watersport voor de gemeente Dijon.
Sluis Plombière bij Lac Kir , Dijon. |
Plombières pk 209 – Dijon
woensdag 11 mei. Buiig
Weer 6km
woensdag 11 mei. Buiig
Weer 6km
De dag begint met
een zware onweersbui en het onweer blijft in de lucht.
Besluiten om
voorlopig nog even te blijven liggen en de beslissing om te
vertrekken uit te stellen tot 13.00 in overleg met de sluiswachter.
Vertrokken om 12.53
naar de eerste van de drie sluizen voor vandaag. sluis. Zagen echter geen sluiswachter meer. Deze
kwam wel even snel voorbij brommen maar deed ogenschijnlijk verder
niets. Pas om 14.20 begon het schutten nadat een luxe motor, de
“Maquaone ma Hone” uit Pont d ouche ons achterop was gekomen .
Het was duidelijk de bedoeling om ons samen de sassen. Wij ruim 20
mtr, de ander ongeveer 20 meter in een sluis van 38,5 m lengte. ( hallo ! )
Duidelijk een
misrekening van de sluiswachter, hetgeen ons ruim een uur kostte.Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Sluis Marcs d Or ( 14.36) en Larrey ( 15.06 ) waren
de volgende twee sluizen. Het onweerde inmiddels ook weer behoorlijk
en besloten om in Dijon te stoppen in afwachting van beter weer.
Meerden af om 15.25 aan de west kade :Quay de Granier
Bekende schepen :
de “Angelbank” en de “Non Sweat” lagen er ook. De “Maquone
ma hone” kwam even later voor ons liggen. Bleven op donderdag
12 mei nog een dagje liggen vanwege het wat slechtere weer. VM
regen, NM opklaringen. Gingen aan het einde van de middag de auto
ophalen in Pont d'Ouche en brachten deze naar Auxonne ( jachthaven
H2O) en namen de trein weer naar Dijon.
Dijon vanuit de haven gezien |
naar STARTPAGINA van VAREN IN FRANKRIJK
Voor meer haveninfo.
Ga naar HAVENS EN AFMEERPLEKKEN
Voor de andere delen :zie RECHTERKOLOM
Sjaak Anders jan 2012
vOOR AL ONZE REIZEN ZIE WWW.HENDRIKACELINA.BLOGSPOT.COM
BeantwoordenVerwijderen