zaterdag 21 januari 2012

Met de H.C. door het SAONEDAL in 2011 DEEL 1



<META NAME="keywords" CONTENT="met onze tjalk Hendrika Celina door het Saonedal naar de Vogezen in 2011,Varen,Tjalk,Hendriuka Celina,saonedal,Vogezen,canal de                                                                                         Vosges,PetitSaone,Pontd'Ouche,Dijon,Auxonne,Corre,Epinal,Richardmenil,Frankrijksluis,sluizen,écl           use">
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
MET ONZE TJALK HENDRIKA CELINA DOOR HET SAONEDAL naar de  VOGEZEN 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ALGEMEEN 
De Hendrika Celina in Pont d Ouche 
In 2011 voeren we vanaf het Kanaal van Bourgondie  over de Saone  en het Canal de Vosges naar de Vogezen. Door twee problemen  kwamen we in dat jaar niet verder dan Richardmenil , vlak bij Nancy. Allereerst een veel te droog voorjaar in de bergen waardoor een schrijnend water tekort op Canal  de Vosges. Daarna stortte eind juni de sluismuur van  sluis  nr 30 "Charmes" in. De reparatie duurde bijna twee maanden. 
          Bemanning : Celina en Sjaak Anders.                                            
          Schip : deTjalk Hendrika Celina L 20.0 B 4.00 D 0.50 (0.85 HAK)        
          Bouwjaar 1914                                                                             
Trajecten 
1. Van Pont d Ouche naar Dijon                     Canal de Bourgogne 
2. Van Dijon naar Saint Jean de Losne            Canal de Bourgogne 
3. Van Saint Jean de Losne naar Gray             Le petit Saone 
4. Van Gray naar Corre                                  Le petit Saone 
5. Van Corre naar Fontenoy le Chateau          Canal de Vosges.
6. Van Fontenoy le Chateau naar Epinal         Canal de Vosges
7.  EPINAL                                                    Zijkanaal Vosges 
8.  Van Epinal naar Richardmenil.                  Canal de Vosges.
9.  Retour van Richardmenil naar Epinal         canal de Vosges.
DEEL 1  Van Pont 'd Ouche over het kanaal van Bourgondie naar Dijon  
Pont d'Ouche 2 APRIL 2011 Goed weer ca 20 C (Haven : Chez Bryony)
Wij arriveerden laat in de avond vanuit Portugal en vonden het schip weer terug zoals we haar verlaten hadden. Weliswaar zwaar bevuild door de bladeren en takken uit de bomen op de kant. Dus weer genoeg werk om schoon te maken.
We zijn nu met z'n tweeën , want onze trouwe hond , een Welsh Springer , genaamd  Belle, is er helaas niet meer bij. We missen haar erg, want het was een echte scheepshond, welke zich aan elke verandering kon aanpassen en elke kade en steiger als haar eigen domein beschouwde en ons waarschuwde als er andere mensen in de buurt van de boot kwamen. .
Het dal van de Ouche is weer prachtig groen en de wilde bloemen zijn overal te zien, in tegenstelling tot het najaar toen de bladeren al begonnen te vallen toen we weg gingen
Pont d'Ouche  Eerste week april 2011 Goed weer  met veel opklaringen Temp 18-21 C
De eerste week werd dan ook gebruikt om het schip schoon te maken en de accu s op te laden. Het is duidelijk dat een aantal accu s, welke nu ongeveer 7-10 jaar oud zijn vervangen moeten worden. Deze zullen we vanwege de kostprijs in Nederland aanschaffen , omdat we er toch op bezoek moeten.
Pont d Óuche Tweede week april 2011 Lekker weer met veel opklaringen in Nederland. Bezochten het ziekenhuis voor de halfjaarlijkse kontrole, onze kinderen/kleinkinderen en vrienden/familie. Proviandeerden verf, accu,s en andere benodigheden voor ons schip en begonnen ons geestelijk klaar te maken voor de reis van dit jaar. 
Pont d Óuche 17 APRIL 2011 ,zondag ,erg mooi weer  en wel 23 C.
Arriveerden om 1800 weer op ons schip . Sloten stroom en TV aan.
De komende dagen wordt het schip verder in gereedheid gebracht voor de komende reis. Testen de boegschroef, deze doet het weer uitstekend op de nieuwe accu,s. Planten een nieuwe partij geraniums in de bakken op ons schip. Hopen hiermee de komende zomer er weer fleurig uit te zien. Varen met veel bloeiende planten op het bovendek is een gewoonte welke op veel luxe motors te zien is. De Fransen vinden het prachtig omdat zij ook zeer veel planten in tuinen en op balkons houden. Ook veel gemeentes doen daar naar hartelust aan mee door zeer veel bloembakken te plaatsen.
Pont d'Ouche  18 – 30 APRIL 2011
In deze periode hielden we ons bezig met verder onderhoud aan ons schip . We zien de eerste hotelschepen en een enkele passant voorbij komen. 
De haven ligt goed vol en  moeten dan ook een keer verhalen om een ander schip de ruimte te geven om te kunnen vertrekken. 
De haven van Pont d'Ouche 
Zondag 1 mei is zonovergoten met een enkel wolkje. 25 C. We gaan gezellig kip eten bij Bryony. Het was opmerkelijk goed. Geen verkeer op het water omdat alle sluizen gesloten zijn vanwege de nationale feestdag: 1mei. Nog wat tjetwerkzaamheden aan het voordek. Celina laat haar haar knippen door vriendin Ineke. Lukt nog goed ook.
Betaalden onze eindrekening bij Bryony. We hopen morgenochtendte vertrekken.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 CANAL DE BOURGOGNE
Dit kanaal is 242 km lang en er liggen 189 sluizen. 113  Stuks van de tunnel van Pouilly (La Voute de Pouilly) naar de Yonne en 76 stuks  van de tunnel naar de Saône bij St Jean de Losne.
Het kanaal voert dwars door de Bourgogne en men ervaart er prachtige vergezichten met groene glooiende heuvels. Men vindt er veel kleine kuddes vee, meestal niet groter dan 10 stuks.
Het kanaal kan bevaren worden door schepen met de “Pechinet” afmetingen, te weten , 38,5 m lang en 5 m breed. De diepte is officieel 1,80 m, maar dit wordt na Dijon richting tunnel nauwelijks gehaald. Diepte 1.60 is dichter bij de waarheid. 
De max snelheid op dit kanaal bedraagt 6 km/uur.
De sluizen zijn gesloten tussen 12.00 en 13.00. Meestal beginnen de sluiswachters om ca 09.00 en stoppen in de zomer om ca 18.00. De "éclusiers" reizen meestal ca 5 sluizen mee, afhankelijk van de afstand.
Er varen een 6 tal hotelschepen tussen Dijon en de tunnel. Deze hebben voorrang.
Voor de tunnel , welke met toevoerkanalen ca 5 km lang is, maar zelf 3333 m , heeft afwijkende tijden en regels welke men krijgt bij de eerste sluis voor de tunnel aan beide zijden. 
Op 1 mei, 14 July, 15 augustus en 1 november is het kanaal gesloten. In de winter is er nauwelijks meer te varen door de vele chomages ( = tijdelijke sluitingen ) .
Men moet de sluiswachters goed informeren over je vertrek, anders kan men voor grote verrassingen komen te staan.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Pont d'Ouche – La Forge
 Maandag 2 mei; wederom   zonnig weder. Legden 7 km af en passeerden 6 sluizen en  één aquaduct. In de Namiddag  kregen we te maken met zware  onweersbuien en dat is niet zo leuk in een open kuip ,  maar om 1700 werd het  weer droog . 
Dal van de Ouche                                      
La Forge - Gissey sur Ouche. 
Dinsdag 3 mei. Licht bew. 25 C. Bft 3. Vandaag legden we een km minder af, maar passeerden weer 7 sluizen .
Het dal van de Ouche presenteert zich weer met haar prachtige schoonheid. Het is dan ook genieten geblazen. Ook voor onze passagiers 
Gissey sur Ouche  – Fleurey sur Ouche 
5 mei zonnig weer Tl 25 Tw 18 Bft. 2
Vandaag  11 km  met 9 sluizen 
Vertrokken wederom met onze passagiers Ineke en Dick om 09.27. Sasten door 6 sluizen voor 12.00, waaronder sluis 35 met de welluidende naam : “Champagne “. Lunchtijd in Pont de Pany. Veel bochtenwerk en schitterende vergezichten. Vertrokken om 12.40 weer voor de laatste drie sluizen vandaag : Chassagne , Morcoeuil en Potet ( 41) . Meerden om 14.05 af in Fleurey sur Ouche even ten oosten van de brug. Een voor ons bekende afmeerplek.
Het deel tussen Pont d'Ouche en Pont Pany behoort volgens velen tot één van de mooiste stukken  in Frankrijk om te varen. Het dal van de Ouche toont zich hiet met al haar pracht in alle facetten. 
Het is adembenemend om herten op de hellingen voorbiij te zien komen.
Velars :   Skaten en fietsen 
Fleurey sur Oucheelars sur Ouche  
6 mei Zonnig weer 25 C Tw 18 C 
Vandaag maar 4 km en 4 sluizen . Dit mede in verband dat onze gasflessen leeg zijn en wij in Velars voor de deur van een supermarkt kunnen afmeren en dus op korte afstand de gasflessen kunnen wisselen.  Verhaalden het schip om 09.30 naar de sluis om 500 ltr water te bunkeren. Passeerden om 10.21 de eerste sluis voor vandaag (Fleurey), vervolgens Creux Suzon om 10.50, Combe de Fain om 11.14 en de laatste sluis voor vandaag : Velars om 11.40. Meerden om 11.45 af in Velars ten oosten van de sluis voor de deur van een supermarkt. 
Leuke drukte van fietsers, wandelaars en skaters. Gelokt door het mooie weer en het weekend. 
Velars sur Ouche - Plombières  ( bij Lac Kir pk 209) zon 28 C 9 mei 2011 
De volgende 7 km met 7 sluizen voeren ons naar Lac Kir. Een groot vrijetijds gebied met parken en een meer  met veel watersport  voor de gemeente Dijon.  
Sluis Plombière bij Lac Kir , Dijon.
Plombières pk 209 – Dijon 
woensdag 11 mei. Buiig 
 Weer   6km 
De dag begint met een zware onweersbui en het onweer blijft in de lucht.
Besluiten om voorlopig nog even te blijven liggen en de beslissing om te vertrekken uit te stellen tot 13.00 in overleg met de sluiswachter.
Vertrokken om 12.53 naar de eerste  van de drie sluizen voor vandaag. sluis. Zagen echter geen sluiswachter meer. Deze kwam wel even snel voorbij brommen maar deed ogenschijnlijk verder niets. Pas om 14.20 begon het schutten nadat een luxe motor, de “Maquaone ma Hone” uit Pont d ouche ons achterop was gekomen . Het was duidelijk de bedoeling om ons samen de sassen. Wij ruim 20 mtr, de ander ongeveer 20 meter in een sluis van 38,5 m lengte. ( hallo ! ) 
Duidelijk een misrekening van de sluiswachter, hetgeen ons ruim een uur kostte.Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Sluis Marcs d Or ( 14.36) en Larrey ( 15.06 ) waren de volgende twee sluizen. Het onweerde inmiddels ook weer behoorlijk en besloten om in Dijon te stoppen in afwachting van beter weer. Meerden af om 15.25 aan de west kade :Quay de Granier 
Bekende schepen : de “Angelbank” en de “Non Sweat” lagen er ook. De “Maquone ma hone” kwam even later voor ons liggen. Bleven op donderdag 12 mei nog een dagje liggen vanwege het wat slechtere weer. VM regen, NM opklaringen. Gingen aan het einde van de middag de auto ophalen in Pont d'Ouche en brachten deze naar Auxonne ( jachthaven H2O) en namen de trein weer naar Dijon.
Dijon vanuit de haven gezien 
                                         


naar STARTPAGINA van VAREN IN FRANKRIJK


Voor meer haveninfo. 
Ga naar HAVENS EN AFMEERPLEKKEN


Voor de andere delen :zie RECHTERKOLOM 
Sjaak Anders   jan 2012 













1 opmerking: